מה היא שיטת המיסוי על דו גלגלי

סוף שנה, האופנוע הישן מקרטע בכל טיול, והבוס נתן בונוס יפה לראש השנה? נשמע כמו זמן מעולה לרכוש אופנוע חדש! במאמר זה אנו ננסה להבהיר כיצד מיסוי על כלי התחבורה האהוב על כולנו מחושב.

 

למה כל כך יקר?

ייצור כלי התחבורה לכשעצמם יחסית זול אך המיסוי הכבד במדינת ישראל משפיע באופן כבד על המחיר הסופי של כלי התחבורה.

 

השיטה הישנה

שיטת המיסוי שהונהגה בישראל עד לאוגוסט שנת 2015 כללה שני שיעורי מס בסיסיים: 72% מיסוי על אופנוע, ללא התחשבות בנפח המנוע (מ-125 סמ"ק ומעלה) ו-40% מיסוי על קטנועים ואופנועים עד 125 סמ"ק.

 

השיטה החדשה

כאמור באוגוסט 2015 שר האוצר דאז משה כחלון שינה את שיטת מיסוי על אופנועים. הסיבה היא הגיונית, מדוע שרוכש שקנה ימאהה MT-09 ישלם מיסוי זהה לאדם שרכש היוסאנג GV-250? שני האופנועים האלו לא נמצאים באותה קטגוריית גימור, איכות או נפח. לכן כאמור מדרג המיסוי השתנה והוא פועל באופן הבא:

קבוצות הספק מנוע

קבוצות נפח מנוע

עד 11 קילוואט עד 25 קילוואט בין 25 קילוואט ועד 35 קילוואט 35 קילוואט ועד 75 קילוואט
עד 125 סמ"ק 25% 40% 50% 60%
עד 500 סמ"ק 40% 40% 50% 60%
מ- 501 ועד 800 סמ"ק 50% 50% 50% 60%
מעל 800 סמ"ק 70% 70% 70% 70%

 

מה היתרונות של שיטת מיסוי זו?

שיטת מיסוי זו הגיונית ומעודדת רוכשים פוטנציאלים לבחור בנפחים והספקים נמוכים ובכך מפחיתה את פליטת המזהמים בערים. בנוסף עקב המיסוי האטרקטיבי היא מעודדת שימוש בדו גלגלי במקום ברכב בו המיסוי עומד על 85%. עידוד השימוש בדו גלגלי מפחית את גודש התנועה וחוסך לכל משפחה עשרות אלפי שקלים בשנה.

 

תמריצים נוספים

בנוסף לשינוי בשיטת המיסוי בעולם הדו גלגלי שנערכה בשנת 2015. עולם הדו גלגלי השתדרג במערכת תמריצים חדשה החל מספטמבר 2018. מערכת התמריצים הזו נועדה לעודד רוכבים לרכוש כלי דו גלגלי חדש בעל אביזרי בטיחות כגון: בקרת יציבות, מערכת משיכה וחלוקה, בלימה משולבת ומשכך היגוי.

 

ABS

באופן מפתיע מערכת ה-ABS הוצאה מסל התמריצים לרכישת כלי דו גלגלי. הטבת מערכת ה-ABS שכללה בעבר תמריץ לכל הקטגוריות שונתה. הסיבה היא חובת ציוד כל כלי דו גלגלי בעל רישיון A1 ומעלה במערכת ABS. אופנועים וקטנועים בקטגוריית A2 (125 סמ"ק – 11 קילוואט) אינם מחויבים במערכת ABS ולכן הם עדיין זכאים למיסוי. בנוסף, גובה ההטבה לרכישת אופנוע A2 המצויד במערכת ABS עלתה מ-350 שקלים לסך של 500 שקלים.

 

מידע נוסף

שינוי המיסוי על דו גלגלי הוא צו שעה. המשמעות היא שעד סוף חודש יוני 2020 שר האוצר היה אמור לחתום פעם נוספת על הצו על מנת להרחיב אותו, אחרת נחזור לשיטת המיסוי הישנה. אך לאור משבר הקורונה ונכון לאוגוסט 2020, לא פורסם דבר בנושא.

בנוסף, בשנת 2018 התרחש שינוי נוסף בצו השעה. למשרדי הממשלה נפל האסימון שגם תלת אופנוע הוא אופנוע וגם הוא נכלל תחת קטגוריית מס זהה לאופנועים וקטנועים.

לרכישת מצברים עד הבית פנו לאתר מצבר.

אולי תאהבו גם את

מטבעות
החזרי מס לחיילים משוחררים

רגע השחרור מהצבא הוא רגע נפלא שצרוב בתודעתו של כל אזרח ישראלי ששירת. המעבר ממסגרת צרה שכוללת מעמדות ברורים ונהלים נוקשים, לחיי חירות ועצמאות בהם

קרא עוד »
החזר מס להורים לילדים עד גיל 18

מדינת ישראל מעודדת ילודה והורות ובשל כך מעוניינת לסייע להורים לילדים בדרכים שונות, אחת ההטבות המשמעותיות בהקשר זה היא הענקת נקודות זיכוי במשכורת של הורים

קרא עוד »
מס ירושה בארה"ב

בארצות הברית קיים מיסוי על ירושה. מס ירושה (או בשמו השני מס עזבון) הוא המיסוי שנדרש להעביר למדינה מירושתו של אדם שנפטר. לכל שיטת משפט

קרא עוד »