מה זה רישיון יצרן ואילו עסקים מחויבים בו?

רישיון יצרן הוא אישור רשמי מצד המדינה, שמקנה אפשרות לקחת חלק בתעשיית ייצור המזון. הרישיון מותנה בעמידה בכללים ותקנות ואפשרות לפיקוח מטעם המדינה. הרישיון מגן על הצרכנים בהבטחה לעמוד בתקנות של היגיינה ושמירה על הסביבה. עסקים הרוצים לפעול בתחום ייצור המזון מחויבים ברישיון יצרן וגם ברישיון עסקים. במאמר הבא נעמוד על נושא רישיון יצרן, התקנות והכללים, הדרך להשיג אותו והעסקים המחויבים בו.

 

רישיון יצרן

רישיון יצרן הוא אישור ספציפי ליצרני מזון על פי "תקנת רישוי עסקים (מזון)". בכדי להפעיל עסק יש צורך ברישיון עסק המהווה אישור על עמידה במספר תקנות בסיסיות של בטיחות, שמירה על הסביבה ועוד. בתחום המזון ישנה הרחבה נוספת לרישוי העסקים בגלל הרגישות והסכנה שבעבודה עם מזון שלא לפי תקנות בריאותיות מחמירות. לכן המחוקק קבע תקנות נוספת על רישוי העסקים לעסקי מזון שנקראות רישיון יצרן.

רישיון יצרן

מי מחויב בקבלת רישיון יצרן לצורך פעילות?

כל עסק בתחום המזון מחויב לבקש רישיון יצרן בנוסף לרישיון העסק שלו. פעילות של עסק בתחום המזון גם עם רישיון עסק וללא רישיון יצרן היא עבירה על החוק, ויש עליה סנקציות עסקיות ופרסונליות חמורות.

 

מה נכלל בתקנות לקבל רישיון יצרן?

התקנות של רישיון יצרן עוסקות בכללי היגיינה וסטריליות מרבית לטיפול במזון. בתוך התקנות יש תתי תקנות ליצרנים מסוגים שונים. לדוגמה יצרן בשר מחויב בחדר הפשרה מבוקר, מחויב בגודל מינימלי של חדרים וכדומה.

מה נכלל בתקנות לקבל רישיון יצרן

איך מקבלים רישיון יצרן?

קבלת רישיון יצרן היא תהליך מורכב, הדורש היכרות עמוקה עם דרישות משרד הבריאות לגבי יצרני מזון. הגשת תוכנית שלא עומדת בתנאים תייצר קשיים גדולים לקבלת אישור בהמשך, לכן חשוב להגיש את התוכנית העסקית כאשר אתם בטוחים שאתם עומדים בתנאים. התוכנית העסקית צריכה להדגים עמידה בדרישות של גודל חדרים, קיום חדרי טיפול סניטריים, טיפול בשפכים ועוד. כל אלה צריכים להופיע בשרטוט העסק ולעמוד בתנאים.

לתוכנית השרטוט מצורפים מסמכים ספציפיים על ייצור המזון שנקראים פרשה טכנית, ושמטרתם לתאר באופן מדויק את היקף הפעילות בעסק עם התייחסות לטיפול בפסולת. אלו חייבים להיות תואמים לשרטוט העסק. מסמך נוסף בשם פרשה\תוכנית סניטרית, צריך להיות מאושר וחתום על ידי אינסטלטור והוא מתאר את הטיפול בשפכים של המפעל.

 

לכמה זמן רישיון יצרן תקף?

רישיון יצרן נדרש לעסקים חדשים או כאשר מתבצעים שינויים בעסק. רישיון יצרן חדש תקף ל-6 חודשים, ולאחריהם נערכת ביקורת מקיפה בעסק על עמידה בנהלים. לאחר מכן יתקבל רישיון לתקופה של 24 חודשים, ולאחר מכן תיערך בעסק ביקורת נוספת.

 

סיכום

המדינה מתייחסת ברצינות רבה לנושא רישוי העסקים ובפרט לנושא רישוי עסקי מזון. לעיתים קרובות אנחנו שומעים על תחקירים בנושא תעשיית המזון ועל חריגה מהתקנות שקבע משרד הבריאות. אם ברצונכם לפעול בתחום המזון, אתם מחויבים בקבלת רישיון יצרן בשביל לפעול באופן חוקי ולא להסתכן בסנקציות פליליות. תהליך קבלת הרישיון יכול להיות מעט מורכב, ועל כן ניתן להיעזר בבעלי מקצוע בתחום בשביל לקצר את התהליך ולקבל את הרישיון במהרה.

מה זה רישיון יצרן ואילו עסקים מחויבים בו

אולי תאהבו גם את

תוכנית עסקית
כך מתכננים תכנית עסקית מושלמת!

תכנית עסקית מושלמת היא שרטוט מדויק של נתונים משמעותיים אודות המטרות והאסטרטגיות של העסק. תכנית עסקית היא כלי עבודה חשוב עבור מנהלים, משקיעים, יזמים ושותפים

קרא עוד »
לבחור משרד רואי חשבון מעולה
מה עושה רואה חשבון

רואה חשבון הוא אקדמאי שמעניק שירותים פיננסיים לחברות ועסקים פרטיים או ציבוריים, תוך דגש על רמה גבוהה של מקצועיות, תמיכה אינטנסיבית בלקוחות ויחס אישי. המאמר

קרא עוד »