כך מתכננים תכנית עסקית מושלמת!

תכנית עסקית מושלמת היא שרטוט מדויק של נתונים משמעותיים אודות המטרות והאסטרטגיות של העסק. תכנית עסקית היא כלי עבודה חשוב עבור מנהלים, משקיעים, יזמים ושותפים שמהווים חלק ממנגנון קבלת ההחלטות בעסק. תכנית עסקית היא מפה של העסק שמתארת אותו במדויק ומאפשרת שימוש גם בהמשך הדרך, לקבלת החלטות מושכלות. כך מתכננים תכנית עסקית מושלמת.

 

תכנית עסקית? מה זה?

בניית תכנית עסקית היא שלב מהותי וחשוב בתהליך הקמת עסק. תכנית עסקית היא מסמך מפורט שכולל את היעדים של העסק, את האסטרטגיות שיסייעו להוביל את העסק אל יעדיו ואת הדרך המתוכננת להצלחה עסקית. תכנית עסקית היא גם כלי שמסייע לעסק במהלך פעילותו ובין השאר מהווה בסיס לפנייה למקורות עבור גיוס משאבים.

תכנית עסקית צריכה לכלול, בין השאר, סקירה של העסק וניתוח של השוק בו הוא עתיד לפעול, של הלקוחות הפוטנציאליים ושל המתחרים. בתוכנית עסקית נמצא גם נתונים אודות התקציב, הסיכונים וכן אסטרטגיות עסקיות ושיווקיות שונות.

תכנית עסקית

מי כותב תכנית עסקית?

תכנית עסקית היא מטרה של בעל העסק או בעל העסק העתידי, משום שהיא מהווה כלי חשוב עבורו. ישנם בעלי עסקים שבוחרים לכתוב בעצמם את התוכנית העסקית, על ידי שימוש בדוגמאות ובמדריכים שונים לכתיבת תכנית כזו. מי שבוחר לכתוב את התוכנית העסקית בעצמו, חשוב שידע שמדובר בתהליך של מחקר מעמיק ואיסוף מידע רלוונטי וכן בתהליכים שונים שמאפשרים ניתוח מקצועי של הנתונים.

בדרך כלל, את התוכנית העסקית בונה וכותב יועץ עסקי. אם מדובר באיש מקצוע מוכר, מנוסה ומקצועי, תוכלו ללמוד המון מהתהליך של כתיבת התוכנית העסקית.

 

שלבים לכתיבה של תכנית עסקית

השלבים של כתיבת תכנית עסקית נראים פשוטים וברורים מאליהם, אבל חשוב לזכור שכל שלב מכיל שלבי ביניים ותהליכים של מחקר, של ניתוח נתונים ושל בניית אסטרטגיות על סמך ניתוח הנתונים. גם כאשר נעזרים ביועץ עסקי, שלבי הכתיבה של תכנית עסקית דומים: השלב הראשון הוא הגדרת היעדים של העסק, לאחר מכן נדרש מחקר שוק מעמיק וסקירה עסקית מדויקת.

בשלב הזה משתמשים בנתונים שנאספו ובניתוח שלהם כדי לבנות אסטרטגיה עסקית מקיפה ואסטרטגיה שיווקית יעילה. הפרקים האחרונים של תכנית עסקית כוללים את תקציב העסק וכן ניתוח מפורט של סיכונים עסקיים.

תכנית עסקית

טיפים לכתיבת תכנית עסקית מושלמת

  • עולם העסקים עצום ועמוס בתחומים שקשה להכיר אם לא עוסקים בהם באופן ספציפי, לכן מומלץ מאוד לבחור בליווי צמוד של יועץ עסקי שיסייע לכם בכל התהליכים ובהפקה של תכנית עסקית יעילה.
  • כאשר התוכנית העסקית כבר כתובה, העזרו בחברים, מכרים וקולגות, להם אתם רוכשים אמון כדי לקבל מהם משוב מקצועי על התוכנית, לפני סיום כתיבתה.
  • זכרו שחשוב שתוכנית עסקית תהיה עדכנית ותתייחס לשינויים ולחידושים רלוונטיים – משום כך יש חשיבות לבחינה ועדכון של התוכנית באופן קבוע.

 

לסיכום

תכנית עסקית היא כלי חשוב עבור כל בעל עסק עתידי או בעל עסק בהווה, אפשר להיעזר באנשי מקצוע כמו יועץ עסקי בתהליך הכתיבה אבל חשוב מאוד לא לוותר על שלב התוכנית העסקית משום שהוא משמעותי מאוד למיקסום ההצלחה של העסק.

תוכנית עסקית

אולי תאהבו גם את

לבחור משרד רואי חשבון מעולה
מה עושה רואה חשבון

רואה חשבון הוא אקדמאי שמעניק שירותים פיננסיים לחברות ועסקים פרטיים או ציבוריים, תוך דגש על רמה גבוהה של מקצועיות, תמיכה אינטנסיבית בלקוחות ויחס אישי. המאמר

קרא עוד »