עצמאי או שכיר – מה ההבדל העיקרי

ישנם הבדלים רבים בין שכירים לעצמאים, הן מבחינת התנאים הסוציאליים והן מבחינת התשלומים לרשויות המס והביטוח הלאומי וההתנהלות מולם.

המאמר יפרט את ההבדל העיקרי בין עצמאים לשכירים.

 

ההבדל העיקרי: ההתנהלות מול רשויות המס

כאשר מדובר בשכירים כל ההתנהלות מול מס הכנסה נעשית על ידי המעביד המעביר את תשלומי המס לפי המדרגות הקיימות בחוק ועל פי נקודות הזיכוי. על העובד למלא בכל שנה טופס 101 בו הוא מצהיר שזוהי עבודה יחידה ואם לא, הוא מגיש עם הטופס תיאום מס ומבקש לקבל את נקודות הזיכוי בעבודתו העיקרית. את ההורדות החודשיות למס הכנסה ולביטוח לאומי הוא רואה בתלושי המשכורת ובסוף כל שנה המעביד מנפיק טופס 106 באמצעותו הוא יכול לבדוק אם מגיעים לו החזרי מס על טעויות או תשלומי משכורת שגויים. לעומתו העצמאי פותח תיק ניכויים במס הכנסה, בדרך כלל באמצעות רואה חשבון או יועץ מס ומצהיר על היקף ההכנסות השנתיות שלו על מנת לשלם לאורך השנה מקדמות ובסוף השנה להתקזז עם מס הכנסה והביטוח הלאומי. כאשר העצמאי מצהיר על יותר מ-100 אלף ₪ הכנסות עליו לפתוח גם תיק במע"מ ולשלם 17% מע"מ כפי שנהוג בישראל וכך הוא נחשב לעוסק מורשה. מחזור שנתי של פחות מ-100 אלף שח מקנים לו את האפשרות להיות עוסק פטור. אך בין אם הוא עוסק מורשה או בין אם עוסק פטור, עליו לפתוח תיק ניכויים, לשלם מקדמות דו חודשיות כנגד החשבוניות שהוא מוציא על השירותים שלו ולאסוף קבלות על הוצאות מוכרות שאותם יגיש גם בדו"ח השנתי. כמו כן, עליו לפתוח תיק בביטוח הלאומי כעצמאי ולשלם בכל חודש את המקדמות על פי ההצהרה על המחזור השנתי שלו.

 

מה המעמד של שכיר שהוא גם עצמאי?

כאשר מדובר באדם עצמאי שכיר, כלומר, אדם העובד כשכיר כנגד תלושי משכורת ובנוסף עובד כעצמאי כנגד חשבוניות, גם ההתנהלות כשכיר וגם ההתנהלות כעצמאי חלות עליו. הוא משלם מס הכנסה וביטוח לאומי עבור עבודתו כשכיר באמצעות המעביד וכעצמאי הוא משלם מס הכנסה וביטוח לאומי על ההכנסות שעליהן הוציא חשבוניות. כל התהליך הזה מעייף ומתיש מכיוון שהוא כולל בירוקרטיה רבה, חוקים רבים והמון בלבול. זו הסיבה שעצמאים משלמים עלויות גבוהות לרואי החשבון כדי שיסדרו להם את ענייני המס והביטוח הלאומי. אך על אף זאת יש פתרון.

 

הפתרון האולטימטיבי לשכיר עצמאי

הפתרון הטוב ביותר לשכיר שהוא גם עצמאי הוא לקבל סיוע מחברה חיצונית שתנפיק עבורו תלושי משכורת בגין עבודתו כעצמאי וכנגד החשבוניות. כלומר, אין צורך לפתוח תיק עצמאי במס הכנסה אלא רק בביטוח הלאומי. החשבוניות מומרות לתלושי משכורת באופן חוקי וכך ניתן לחסוך בעלויות של רואה חשבון או יועץ מס. יתרה מכך, כל ענין הבירוקרטיה יהיה בידי החברה החיצונית.

 

חישוב חשבונית

 

אולי תאהבו גם את

קוביה
מה היא אונקיית זהב?

כשזה מגיע למתכות יקרות כמו זהב, השאלה כמה שווה אונקיה היא תמיד בראש מעיינינו. אחרי הכל, אונקיות הן יחידת המדידה הסטנדרטית עבור אלמנטים מסוג זה.

קרא עוד »
מטבעה
כיצד מחשבים מס לביטקוין?

שמעתם על המטבע הקריפטוגרפי ביטקוין? מהפכת המטבעות הקריפטוגרפים, או כפי שאנשים רבים נוטים לכנות אותם, מטבעות וירטואליים או מטבעות דיגיטליים, הגיעה כבר מזמן לישראל. ישראלים

קרא עוד »
אמן חושים מומלץ
איך נבחר אמן חושים?

אם אתם מתכננים אמן חושים לאירוע שלכם, הגעתם למקום הנכון. יש לנו את כל מה שאתה צריך לדעת על בחירת אמן האשליות המושלם למסיבה שלך.

קרא עוד »