איפה משיגים מטפל לקרוב משפחה מבוגר?

אנשים מבוגרים לעיתים קרובות נזקקים לסיוע בפעולות היום יום, שעקב גילם המתקדם הם מתקשים לבצע לבד. ייתכנו מקרים בהם ההזדקקות לסיוע תהיה אף עקב מחלה קשה, ובמקרים אלו המבוגר יצטרך מטפל צמוד לצידו. כיצד תוכלו להשיג מטפל שכזה, ולאילו נושאים צריך לדאוג בעניין?

 

עובד זר

האסוציאציה הראשונה של אנשים שחושבים על מטפל לאדם מבוגר, כנראה תהיה שהאדם שהכי מתאים לתפקיד הוא עובד זר. אסוציאציה זו אינה מפתיעה, שכן בישראל ישנם עשרות אלפי עובדים זרים אשר עוסקים בסיעוד של מבוגרים ברחבי הארץ.

עם זאת, העסקה של עובד זר דורשת התעסקות רבה בבירוקרטיה ובאישורים המתאימים.

יש להוציא רישיון לשם כך (שכולל גם תשלומי אגרות בסך מאות שקלים לרשות האוכלוסין וההגירה ולמשרד הפנים), רכישת ביטוח רפואי למטפל הזר, תשלום ביטוח לאומי עבור המטפל, מילוי כל זכויותיו הסוציאליות, זכויות העובד שלו ועוד. כל אלו משולמים בנוסף למשכורתו של המטפל, שנדרשת לפי החוק להיות לפחות שכר מינימום.

במידה ואתם מעוניינים בעובד זר שיסעוד את קרוב משפחתכם המבוגר, תוכלו לפנות לחברות סיעוד שיכולות לקשר אתכם ללשכות פרטיות – שעוסקות בהבאת עובדים זרים לארץ ותיווך בינם לבין הזקוקים להם. יש לוודא כי ללשכה שפניתם אליה יש רישיון והיתר שניתן לה על ידי רשות האוכלוסין וההגירה, וכי הכל מתבצע בצורה חוקית.

חשוב מאוד לוודא כי אכן כל ההליך מתבצע בצורה חוקית, וכי לעובד הזר שיצוות אליכם יש היתר לשהות בארץ ולעסוק בסיעוד. במידה ולא כך הדבר, אם תתפסו על ידי רשויות ההגירה יהיו לכך  השלכות לא נעימות – שכן זוהי עבירה על החוק.

 

גמלת סיעוד

קשישים שהגיעו לגיל הפרישה (גיל 62 לנשים ו- 67 לגברים), עשויים להיות זכאים לגמלת סיעוד. הגמלה ניתנת ככלל רק למבוגרים שמתגוררים בביתם או בדיור מוגן, אך ייתכנו הקלות בעניין זה (למשל, אדם שמתגורר במחלקה לעצמאיים מוסד סיעודי).

בנוסף, על מנת לקבל את הגמלה יש לעמוד במבחן הכנסות שנקבע על ידי ביטוח לאומי. במידה ושני בני זוג הם סיעודיים, סכום ההכנסה מחושב לפי ההכנסות שלהם כיחידים.

 

החזר מס

במידה ואתם עמלים על השגת מטפל, דעו שייתכנו מקרים בהם תהיו זכאים להחזר מס בגין קרוב משפחה סיעודי. זכאות זו עשויה לקרות למשל, במידה והעלויות השוטפות לצורך הטיפול בבן המשפחה הסיעודי נמצאות בידיו של בן משפחה אחד.

בן משפחה שמצהיר על עצמו כאדם שאחראי לעלויות האחזקה של האדם הסיעודי עשוי להיות זכאי להחזר מס. לצורך כך, עליו להגיש מספר טפסים שיהוו אסמכתא לכך שקרוב המשפחה אכן סיעודי, ושמי שנושא בכל העלויות זה מבקש הבקשה.

אמנם הגשת הבקשה להחזר מס דורשת התעסקות ובירוקרטיה, אך אם הבקשה תאושר תוכלו לחסוך סכום רב של כסף.

 

 

אולי תאהבו גם את