כך תזהו נפגע מינית (ותסייעו לו)

פגיעה מינית היא בין הקשות והנוראיות שיכול אדם לחוות. בין אם מדובר בילד או מבוגר. הטראומה היא קשה, ועלולה להקרין גם עוד שנים קדימה, ולהפריע בניהול של אורח חיים תקין ובריאות נפשית איתנה. במקרים בהם עולה החשד כי אדם הקרוב אליכם הוא נפגע תקיפה מינית, בהווה או בעבר, ישנם מספר צעדים שחובה לנקוט על מנת לסייע לו.

 

איך מתחילים ולמי חשוב לפנות?

פגיעה מינית היא לעיתים כמו פצצה הנשארת רדומה במשך שנים, ופתאום מתעוררת. גם שנים אחרי הפגיעה, היא יכולה לתת את אותותיה. חלק מהנפגעים יתקשו לתקשר את הפגיעה החוצה, יחושו מבולבלים, ויזדקקו לכמה שיותר תמיכה והכלה. נדגיש שבכל חשד שעולה למקרה שכזה, חשוב להיוועץ בגורמי מקצוע. בפן הרגשי – פסיכולוג עם התמחות בנושא, פסיכיאטר אם יש צורך, כאשר עורך דין בקיא בתחום יוכל לסייע בכל הפן המשפטי.

 

מה חשוב להדגיש בפני קורבן תקיפה מינית?

קודם כל – הקשבה. תנו לנפגע או הנפגעת לספר בקצב שלה, ובדרך שלה, ואל תראו ולו לרגע סימנים של פקפוק. הפגינו אמון, וגלו אמפתיה. תקיפה מינית מעלה פעמים רבות תחושה של פקפוק עצמי, וספק באמיתות הזיכרון של הנפגע – נסו לתקף מולו את המקרה.

נסו לפענח לעומק את פרטי המקרה – האם מדובר במקרה שקרה בעבר? קרה פעם אחת? פעמים מספר? עדיין קורה?
חשוב לנסות לקבל תמונה מלאה ככל הניתן. נסו להחזיר לקורבן התקיפה את תחושת השליטה בחייו, ובנרטיב. רבים מקורבנות התקיפה המינית חווים דיכאון וחרדות הנובעים מתחושת איבוד השליטה על גופם וחייהם.

הפגינו שקיפות מלאה אל מול הסיפור ששמעתם ומה כוונתכם לעשות – בין אם זה לדווח, להעביר הלאה, להציע טיפול – אל תסתירו דבר. חשוב מאוד לשמור על כנות מלאה. וכמובן – אל תשפטו, אל תאשימו. אל תפחיתו מחומרת המקרה. אל תפעילו לחץ, תנו לאדם שמולכם לפעול בקצב שלו. ואל תפעלו מאחורי גבו – גם אם זה לטובתו.

 

איך לזהות אם ילד נחשף לפגיעה מינית

אצל ילדים המצב אף מורכב יותר. רבים מהילדים לא יודעים לתת שם לדבר שקרה להם, ומתקשרים לתקשר אותו החוצה אל עולם המבוגרים. ילד שחווה פגיעה מינית יפגין סימנים שהם ממש נורות אזהרה עבורנו – וכדאי לשים אליהם לב. קודם  כל- שימו לב לסימנים פיזיים.

הגוף שלנו הרי מספר סיפור. אם הילד מפגין פתאום התנהגות אלימה או אגרסיבית. מסרב ללכת לגן או לבית הספר, או נמנע מפעילויות שפעם הסבו לו אושר. רגרסיה, הרטבה במיטה, גם היא יכולה להעיד על טראומה לא מעובדת. נסו לפתוח את הנושא בעדינות, וכמובן ששיחה על גבולות ברורים ועל זכות האדם לגופו היא חשובה מאין כמותה, בכל גיל.

זו חובתנו כחברה לדאוג לנפגעי ונפגעות התקיפה המינית, ולעשות הכל כדי להשיג עבורם צדק, וחיים בריאים ונורמטיביים ככל האפשר.

אדם שנפגע מינית

אולי תאהבו גם את

קניית דירה
הכל על רכישת דירה באילת

אילת, עיר הנופש של ישראל, היא פיסת גן עדן השוכנת לאורך חופי ים סוף. אילת ידועה בחופים המדהימים שלה, בחיי הלילה התוססים ובשמש המאירה לאורך

קרא עוד »
תביעה לאובדן כושר עבודה
מה זה אובדן כושר עבודה

שגרת החיים של רבים מאיתנו כוללת שעות רבות של עבודה, אשר מאפשרות לנו בסופו של דבר להתפרנס בכבוד ולשמור על איכות חיים מיטבית, עבורנו ועבור

קרא עוד »
חשיבות הסכם ממון

כאשר בני זוג מתגרשים, הם עשויים לערוך הסכם ממון לקבוע כיצד יש לחלק נכסים כמו כסף ורכוש. אם שני הצדדים מסכימים, בדרך כלל ניתן להימנע

קרא עוד »
רשלנות רפואית בסרטן הכבד

הכבד הוא אחד האיברים הפנימיים החשובים בגוף האדם, והוא אחראי על מגוון פונקציות כמו חילוף חומרים, נטרול רעלים, הפקת כימיקלים שנחוצים להליך העיכול וכן הוא

קרא עוד »