איך לבטל צו יציאה מהארץ

צו עיכוב יציאה מהארץ הוא סעד אותו נותנים בתי המשפט במקרה בו יש חשש שאדם מסוים (לעיתים – צד להליך משפטי כלשהו) יעזוב את הארץ וימנע ממילוי של חובותיו החוקיות (פירעון חובות שונים, עמידה בהסדרי ראייה ועוד) או שהיעדרותו מהארץ תגרום לעיכוב בהליכים משפטיים שונים שהוא מעורב בהם. אפשר לבטל את הצו אם מוכח שאין חשש שהמעוכב יעזוב את הארץ או שהצו גורם לו נזק בלתי מידתי. פעולת ביטול של צו כה עלולה להיות מורכבת.

 

צו עיכוב יציאה מהארץ – מה זה בכלל?

צו עיכוב יציאה מהארץ הוא צו שניתן בידי שופט (לעיתים ללא הליך בו מתאפשר לצדדים להשמיע את טענותיהם) ואוסר על מושא הצו לעזוב את הארץ. בהחלטה על ניפוק הצו על השופט לאזן בין זכותם של הנושים שחובותיהם יפרעו (ושההליכים המשפטיים השונים יתנהלו כסדרם) לחופש התנועה של מושא הצו, זכות המוגנת בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו וקיבלה הכרה בפסיקות שונות של בית המשפט העליון (כולל בהקשר הספציפי של הוצאת צווי עיכוב יציאה). לעיתים קרובות מושא הצו כלל אינו יודע על הצעד שננקט נגדו (שכן כאמור אין דיון מסודר בין שני הצדדים על הוצאת הצו) ולשם כך והקם מערך אינטרנטי מיוחד באתר משרד המשפטים כדי לאפשר לנוסעים להתעדכן בקיומם של צווים כאלה.

 

השיקולים שנשקלים בהוצאת צווים

את הצווים יש לחלק לשניים, אלה שניתנים למעורבים בהליכים משפטיים שונים ואלה שניתנים לחייבים. ביחס לסוג הראשון בתי המשפט נוטים להוציא צו ככל שההליך המשפטי העוסק במושא הצו נמצא בשלב מאוחר יותר, וככל שיש סיכוי גדול יותר שמושא הצו יורשע בסיום ההליך. צו עיכוב יציאה מהארץ לחייבים ניתן כשחייב לא משלם את חובותיו וכשהוא אינו בהסדרי תשלום שנקבעו ב"צווי תשלום".

 

צו עיכוב יציאה מהארץ – איך מבטלים?

לאחר שניתן צו עיכוב ייצאה אפשר לבטלו באחת משתי דרכים: להוכיח שמושא הצו נתכוון לחזור לארץ (כך שאין צורך בצו), או להוכיח שהצו מייצר פגיעה גדולה מדי ויש לבטלו למרות הסכנות השונות. אפשרות נוספת (שרלוונטית בעיקר לחייבים) היא לסיים את ההליך (כך שהצו יתבטל בכל מקרה).

הדרך הראשונה (הוכחה שמושא הצו לא יברח מהארץ) רלוונטית בעיקר כשמושא הצו מוכן לשלם ערבות מסוימת, כך שמוכח שהוא מתכוון לחזור לארץ. המסלול השני אמנם אינו דורש תשלום מהחייב אבל הוכחה שהנזק שהצו גורם אינו מידתי עלולה להיות מורכבת מאוד. בכל מקרה, אפשר לבקש מבית המשפט אפשרות להשמיע טענות שונות ביחס לצו (כשלא ניתנה אפשרות כזו בהוצאת הצו) או להגיש עליו ערעור לערכאה גבוהה יותר (כמו בכל החלטה שיפוטית).

 

סיכום

צווי עיכוב יציאה מהארץ ניתנים בתור סעד לנושים או לצדדים בהליך משפטי כדי להבטיח לנושים או לצדדים בהליך המשפטי אפשרות למצות את זכויותיהם. כשבתי המשפט מוצאים צו כזה עליהם לשקול גם את הפגיעה בזכויות של מושא הצו (בעיקר חופש התנועה). כדי לבטל צו כזה יש להוכיח שאין בו צורך (לעיתים ע"י תשלום ערבות) או שהוא גורם פגיעה לא מידתית. בכל מקרה ניתן להגיש עליו ערעור לערכאה גבוהה. לחייבים שהוצא נגדם צו עיכוב יציאה מהארת מומלץ ליצור קשר עם עורך דין הוצאה לפועל כדי לנסות לבטל את הצו.

אולי תאהבו גם את

קניית דירה
הכל על רכישת דירה באילת

אילת, עיר הנופש של ישראל, היא פיסת גן עדן השוכנת לאורך חופי ים סוף. אילת ידועה בחופים המדהימים שלה, בחיי הלילה התוססים ובשמש המאירה לאורך

קרא עוד »
תביעה לאובדן כושר עבודה
מה זה אובדן כושר עבודה

שגרת החיים של רבים מאיתנו כוללת שעות רבות של עבודה, אשר מאפשרות לנו בסופו של דבר להתפרנס בכבוד ולשמור על איכות חיים מיטבית, עבורנו ועבור

קרא עוד »
חשיבות הסכם ממון

כאשר בני זוג מתגרשים, הם עשויים לערוך הסכם ממון לקבוע כיצד יש לחלק נכסים כמו כסף ורכוש. אם שני הצדדים מסכימים, בדרך כלל ניתן להימנע

קרא עוד »
רשלנות רפואית בסרטן הכבד

הכבד הוא אחד האיברים הפנימיים החשובים בגוף האדם, והוא אחראי על מגוון פונקציות כמו חילוף חומרים, נטרול רעלים, הפקת כימיקלים שנחוצים להליך העיכול וכן הוא

קרא עוד »